مهندسی مکانیک - دانشکده فنی و مهندسی
مهندسی مکانیک
«مهندسی مکانیک» به واقع، شکل عملی کاربرد اصول فیزیکی علم مکانیک است. علم مکانیک به بررسی حرکت اجسام و نیروهای وارد بر آنها بر اساس مفاهیم بنیادی علم فیزیک و ابزار آن یعنی ریاضی میپردازد و عموماً در سه حوزه مکانیک کلاسیک (نیوتنی)، مکانیک کوانتوم و مکانیک نسبیت مطالعه میشود. در حقیقت، مهندسی مکانیک بستری برای پیادهسازی اصول فیزیکی علم مکانیک و کاربرد آن در صنعت روز با در نظر گرفتن ملاحظات تئوری، عملی و اقتصادی است و عمده توجه آن روی مکانیک کلاسیک قرار دارد. مهندسی مکانیک طیف وسیعی از موضوعات را پوشش میدهد و علوم و فنونی را در بر میگیرد که با تولید، تبدیل و استفاده از انرژی، ایجاد و تبدیل حرکت و انجام کار، تولید و ساخت قطعات و ماشینآلات، بهکارگیری مواد مختلف در ساخت ماشینآلات و همچنین طراحی و کنترل سیستمهای مکانیکی، حرارتی و سیالاتی مرتبط هستند. مهندسی مکانیک حتی در رشتههای مهندسی دیگر نیز کاربرد فراوانی دارد. برای مثال، در مهندسی برق توربینها هستند که برق نیروگاهها را تولید میکنند و طراحی و تحلیل این توربینها از وظایف مهندسان مکانیک است. از مهمترین دستاوردها و جایگاه این رشته در دنیا میتوان به انواع محاسبات و تحلیلهای فنی، انواع مدلسازی و شبیهسازیهای نرمافزاری و تجربی، طراحی و تهیه نقشههای ساخت، تدوین روش و استاندارهای ساخت، تولید و آزمایش تمامی ماشینآلات، سازهها و... اشاره کرد.
این رشته برای افرادی مناسب است که علاقهمند به فیزیک و ریاضی بوده و از هوش و قدرت تجسمی خوبی نیز برخوردار باشند. بهصورت جزئیتر میتوان گفت یک مهندس مکانیک باید به مباحثی همچون محاسبات نیرو، گشتاور، تغییر طول، انرژی، سرعت، شتاب، دما، حرارت و غیره علاقه داشته باشد تا بتواند آنها را برای طراحی و ساخت ماشینآلات و قطعات مرتبط به این موارد به کار بندد. از جمله ماشینآلاتی که مهندسان مکانیک در طراحی، ساخت و نگهداریشان نقشی موثر را ایفا میکنند، میتوان به انواع لوازم خانگی، تجهیزات پزشکی، تجهیزات مکانیکی انواع نیروگاهها، تجهیزات سیستمهای انتقال و تصفیه آب، سیستمهای مکانیکی و کنترلی پالایشگاهها و کارخانجات شیمیایی، تاسیسات حرارتی و برودتی ساختمانها، آسانسورها، سیستمهای حمل و نقل، انواع ماشینآلات تغلیظ و بازیافت و غیره اشاره کرد. در عین حال، مهندسان مکانیک در طراحی و ساخت بازوهای مکانیکی و سیستمهای تولید، تجهیزات دفاعی مانند تانک، موشک، پهپاد، زیر دریایی، اژدر و پلهای متحرک نیز نقش ایفا میکنند. علاوه بر دانش فنی، با توجه به ماهیت کارهای رشته مهندسی مکانیک، نیاز است شخص حس مسئولیتپذیری، قدرت ریسکپذیری، قدرت مدیریت بحران و روحیه انجام کار گروهی را نیز دارا باشد. بهعنوان مثال، یک مهندس مکانیک در یک شرکت تاسیساتی هنگام طراحی یک مبدل حرارتی باید به مواردی که در ادامه آمدهاند اشراف داشته باشد: اصول سیالات و انتقال حرارت، شبیهسازی نرمافزاری مبدل، آشنایی با کدها و استانداردهای مربوطه، آشنایی با تئوری مکانیک جامدات مخازن تحت فشار و تحلیلهای جامداتی مربوطه، آشنایی با نحوه مدلسازی و نقشهگیری جهت ساخت، آشنایی با محدودیتهای تولیدی و استانداردهای کارخانهای و محلی حاکم بر شرکت مربوطه. همچنین، چنین فردی لازم است دارای قدرت ریسک و اعتماد به نفس در به ثمر نشاندن طرح از مرحله ایده تا مرحله ساخت باشد و بتواند اجرای آن را نیز رهبری کند. این گروه با 7 عضو هیأت علمی مشغول فعالیتهای علمی میباشد.
اعضای گروه:
این رشته برای افرادی مناسب است که علاقهمند به فیزیک و ریاضی بوده و از هوش و قدرت تجسمی خوبی نیز برخوردار باشند. بهصورت جزئیتر میتوان گفت یک مهندس مکانیک باید به مباحثی همچون محاسبات نیرو، گشتاور، تغییر طول، انرژی، سرعت، شتاب، دما، حرارت و غیره علاقه داشته باشد تا بتواند آنها را برای طراحی و ساخت ماشینآلات و قطعات مرتبط به این موارد به کار بندد. از جمله ماشینآلاتی که مهندسان مکانیک در طراحی، ساخت و نگهداریشان نقشی موثر را ایفا میکنند، میتوان به انواع لوازم خانگی، تجهیزات پزشکی، تجهیزات مکانیکی انواع نیروگاهها، تجهیزات سیستمهای انتقال و تصفیه آب، سیستمهای مکانیکی و کنترلی پالایشگاهها و کارخانجات شیمیایی، تاسیسات حرارتی و برودتی ساختمانها، آسانسورها، سیستمهای حمل و نقل، انواع ماشینآلات تغلیظ و بازیافت و غیره اشاره کرد. در عین حال، مهندسان مکانیک در طراحی و ساخت بازوهای مکانیکی و سیستمهای تولید، تجهیزات دفاعی مانند تانک، موشک، پهپاد، زیر دریایی، اژدر و پلهای متحرک نیز نقش ایفا میکنند. علاوه بر دانش فنی، با توجه به ماهیت کارهای رشته مهندسی مکانیک، نیاز است شخص حس مسئولیتپذیری، قدرت ریسکپذیری، قدرت مدیریت بحران و روحیه انجام کار گروهی را نیز دارا باشد. بهعنوان مثال، یک مهندس مکانیک در یک شرکت تاسیساتی هنگام طراحی یک مبدل حرارتی باید به مواردی که در ادامه آمدهاند اشراف داشته باشد: اصول سیالات و انتقال حرارت، شبیهسازی نرمافزاری مبدل، آشنایی با کدها و استانداردهای مربوطه، آشنایی با تئوری مکانیک جامدات مخازن تحت فشار و تحلیلهای جامداتی مربوطه، آشنایی با نحوه مدلسازی و نقشهگیری جهت ساخت، آشنایی با محدودیتهای تولیدی و استانداردهای کارخانهای و محلی حاکم بر شرکت مربوطه. همچنین، چنین فردی لازم است دارای قدرت ریسک و اعتماد به نفس در به ثمر نشاندن طرح از مرحله ایده تا مرحله ساخت باشد و بتواند اجرای آن را نیز رهبری کند. این گروه با 7 عضو هیأت علمی مشغول فعالیتهای علمی میباشد.
اعضای گروه:
- دکتر سید محمد امام
- دکتر حامد درویش گوهری
- دکتر مهران ربانی
- دکتر مسعود رهائی فرد
- دکتر مهدی زارع مهرجردی
- دکتر مینا علاف زاده
- دکتر سید محمد هاشمی
دکتر مهران ربانی
مدیر گروه مهندسی مکانیک و عضو هیأت علمی دانشکده فنی و مهندسی
مرتبه علمی: استادیار گروه مهندسی مکانیک
رشته تخصصی: مهندسی مکانیک گرایش تبدیل انرژی
پست الکترونیک: m.rabani@ardakan.ac.ir
سید محمد امام
مرتبه علمی: دانشیار، رشته تخصصی: مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی
پست الکترونیک: sy.m.emam@ardakan.ac.ir
.
حامد درویش گوهری
مرتبه علمی: استادیار، رشته تخصصی: مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی
پست الکترونیک:
....
....
.
دکتر مسعود رهائی فرد
مرتبه علمی: دانشیار، رشته تخصصی: مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی
پست الکترونیک: rahaeifard@ardakan.ac.ir
.
مهدی زارع مهرجردی
مرتبه علمی: دانشیار، رشته تخصصی: مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی
پست الکترونیک: mahdi.zare@ardakan.ac.ir
.
مینا علاف زاده
مرتبه علمی: استادیار، رشته تخصصی: مهندسی مکانیک گرایش تبدیل انرژی
پست الکترونیک: m.alafzadeh@ardakan.ac.ir
.
سید محمد هاشمی
مرتبه علمی: استادیار، رشته تخصصی: مهندسی مکانیک گرایش تبدیل انرژی
پست الکترونیک:
....
....
.